وبلاگ و اخبار

ریزش سهام نیروگاه ها به دنبال تیرخلاص وزارت نیرو

وبلاگ و اخبار

در شرایط سخت این روزها و سال ها، که مشکلات صنعت برق توان تولید را از نیروگاه ها ستانده، مصوبه صورتجلسه شماره ۳۴۸ هیات تنظیم بازار برق دگر بار امید نیروگاه ها را به یاس تبدیل نمود و نه تنها رمقی برای نیروگاه ها باقی نگذاشت، بلکه سهامداران نیروگاه ها را هم به ورطه زیان کشاند.
دکتر جعفری اناری مدیرعامل شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر اذعان داشت؛ صنعت برق برای پیشرفت باید رقابتی شود، وجود هیات تنظیم بازار مستقل، زیر ساخت و اساس این تغییر است. وزارت نیرو علاوه بر اینکه خریدار برق از نیروگاه هاست، فروشنده برق نیز هست و وظیفه تنظیم بازار برق را بر عهده دارد. در اکثر صنایع از سال 1393 تا کنون حدود 500 الی 600 درصد رشد قیمت وجود داشته است در حالیکه صنعت برق تنها کمتر از 50 درصد رشد قیمت را تجربه نموده که این قیمت بسیار پایین تر از قیمت اصلی آن است. مدت ها بود که فعالین این حوزه خواستار افزایش معنادار نرخ خرید برق از نیروگاه ها جهت جان گرفتن دوباره این صنعت بودند، متاسفانه نه تنها این مهم تحقق نیافت بلکه جان سهامداران نیروگاه‌ها را هم در بازار سرمایه گرفت.
جعفری موانع گریبان گیر حوزه برق از جمله؛ عدم اجرای قانون (ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر) در جهت حمایت از ساخت نیروگاه های برق، نابه سامانی اقتصادی در وزارت نیرو و سال ها انباشت مطالبات نیروگاه ها، عدم وجود رگلاتوری (هیات تنظیم بازار مستقل)، عدم صدور مجوز صادرات برق، عدم تعمیرات اساسی به موقع نیروگاه ها به دلیل کمبود نقدینگی و عدم جذابیت برای سرمایه گذاری به سبب تعرفه فروش پایین برق را علل مهمی برای خروج فعالین از این صنعت برشمرد و عنوان کرد این مشکلات نشانگر عدم حمایت و بی تدبیری مسئولین وزارت نیرو بوده که نیروگاه ها را به خاموشی دعوت مینماید.
وی در پایان ابراز نمود؛ امیدواریم در سالی که با نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مزین گردیده، با تعریف و اجرای سیاست‌های کلان در زمینه توسعه صنعت برق و عمل نمودن وزارت نیرو به تکالیف خود و حمایت از نیروگاه ها، شاهد سرمایه گذاری در این صنعت مهم و تحقق هرچه تمام تر شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم.