وبلاگ و اخبار

۲۶ اسفند ماه ۹۷، عرضه اولیه ۵ درصد از سهام ۳ هزار میلیارد ریالی نیروگاه زاگرس کوثر

وبلاگ و اخبار

عرضه اولیه ۱۵۰ میلیون سهم شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر روز یکشنبه مورخ ۲۶ اسفند ماه ۹۷ توسط کارگزاری بانک دی انجام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر، عرضه اولیه ۱۵۰ میلیون سهم شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر که شامل ۵ درصد از سهام ۳ هزار میلیارد ریالی این نیروگاه است روز یکشنبه مورخ ۲۶ اسفند ماه ۹۷ توسط کارگزاری بانک دی انجام خواهد شد.
همچنین همزمان با ۲۲ اسفند ماه روز بزرگداشت شهدا و سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، پنجاهمین نشست خبری «یک دیدار یک عرضه» با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز عرضه اولیه نماد «بزاگرس» با حضور دکتر مالک رحمتی قائم مقام سازمان اقتصادی کوثر بعنوان سهامدار عمده، دکتر محمد جعفری مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره و سایر اعضاء هیأت مدیره این شرکت در شرکت فرابورس ایران برگزار شد.
دکتر رحمتی قائم مقام سازمان اقتصادی کوثر در این نشست خبری ضمن تشکر از زحمات مدیران شرکت فرابورس ایران، کارگزاری بانک دی بعنوان مدیر عرضه سهام و مدیرعامل و اعضاء هیأت مدیره شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر در فرایند پذیرش سهام این شرکت در فرابورس گفت: نیروگاه زاگرس کوثر از استراتژیک‌‌ترین نیروگاه‌های کشور است و با ظرفیت و موقعیت خاص و ویژه ای که دارد تنها نیروگاه کشور است که به صورت مستقیم به دیاله عراق متصل است و مزیت صادرات مستقیم برق را به کشور عراق دارا می¬باشد. همچنین این نیروگاه در سند راهبردی و برنامه های آینده از تمرکز صرف بر نیروگاه حرارتی گام خود را فراتر نهاده است که از جمله این برنامه های توسعه ای می توان به احداث نیروگاه بیوگاز دامی و سایر حوزه های انرژی تجدید پذیر اشاره نمود که در حال حاضر در مرحله انجام مطالعات فنی و اقتصادی قرار دارد.
عضو هیأت مدیره سازمان اقتصادی کوثر در ادامه ضمن اشاره به طرح توسعه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی زاگرس کوثر اظهار داشت: قرارداد احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی زاگرس کوثر با هدف افزایش تولید و راندمان این نیروگاه با شرکت مپنا به امضاء رسیده و هم اکنون در مرحله بانک پذیری جهت استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک صنعت و معدن قرار دارد.
دکتر جعفری مدیرعامل شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر نیز ضمن تشکر از حمایت های سازمان اقتصادی کوثر به عنوان سهامدار عمده گزارشی از موفقیت ها و دستاوردهای این نیروگاه طی سال های گذشته به سمع و نظر اصحاب رسانه رساند.

نایب‌رئیس هیات ‌مدیره شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر درخصوص این شرکت گفت: در سال ۹۴ شرکت نیروگاه زاگرس کوثر تاسیس و کار بهره‌برداری از آن آغاز شد. این نیروگاه گازی شامل چهار واحد گازی به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات (مجموعا ۶۴۸ مگاوات) می¬باشد و در حال حاضر متوسط آمادگی این نیروگاه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات در سال و تولید آن نیز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مگاوات ساعت است.
ایشان در ادامه درخصوص نیروگاه بیوگاز دامی که جزو طرح‌های توسعه‌ای «بزاگرس» بوده و مطالعات روی آن در حال انجام است افزود: در صورت راه اندازی نیروگاه بیوگاز، این نیروگاه علاوه بر تولید برق، مدل‌های مختلف کود را تولید و اولین نیروگاه فعال در این حوزه در کشور خواهد بود.
دکتر جعفری با اشاره به گذشت ۸ سال از راه اندازی نیروگاه گازی زاگرس گفت: راندمان کنونی این نیروگاه ۳۳ درصد است که با اجرای طرح توسعه ۲ واحد بخار و راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی، میزان راندمان به ۵۰ درصد بدون تولید هیچ سوخت اضافی می رسد. همچنین درحال حاضر ضریب بهره برداری نیروگاه ۶۲ درصد است که در صورت تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان مطالبات این شرکت از دولت گفت: شرکت مطالبات سنگینی از وزارت نیرو دارد که در حال حاضر رقم این مطالبات بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان است و امید آن می رود که در سال ۱۳۹۸ بتوان این رقم را با استفاده از تهاتر کاهش داد.
در ادامه این نشست، دکتر خضری رئیس هیات مدیره شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر از همکاری این نیروگاه با شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه مدیا خبر داد و افزود: در این پروژه از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای افزایش راندمان استفاده می‌شود و شرکت نیروگاه زاگرس کوثر با چنین اقداماتی به سمت استفاده از تکنولوژی‌های نوین حرکت می‌کند.
گفتنی است عرضه اولیه ۱۵۰ میلیون سهم شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ توسط کارگزاری بانک دی انجام خواهد شد.