وبلاگ و اخبار

اولین نیروگاه بیوگاز دامی کشور احداث خواهد شد

وبلاگ و اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر؛ اولین نیروگاه بیوگاز دامی کشور  با استفاده از به­ روز­ترین فناوری­ های دنیا و در راستای استفاده از انرژی­ های نو، حفاظت از محیط زیست، توسعه بازار و تنوع تولید، توسط این شرکت احداث خواهد شد.

پیرو برگزاری کمیسیون معاملات بازگشایی پاکات”ج” مناقصه “پروژه مهندسی، خرید، تامین تجهیزات، ساخت، نصب، احداث و راه اندازی نیروگاه بیوگاز دامی به ظرفیت یک مگاوات به صورت EPC “، شرکت “فنی و مهندسی توان آزمایان” بعنوان برنده مناقصه و پیمانکار اجرایی طرح انتخاب گردید.

به نقل از دکتر جعفری اناری، مدیرعامل و رئیس کمیسیون معاملات این شرکت، محصولات متنوع این نیروگاه شامل برق و حرارت، کودآلی با مزیت­ های رفع آلودگی و بیماری ­های مشترک دام و انسان و همچنین نداشتن بذر علف هرز و بوی نامطبوع جهت تزریق به مزارع کشاورزی و گاز co2 ( قابل استفاده در صنعت نوشابه سازی) می­باشد.

عباس دلیمی  اصل مدیر پروژه مذکور نیز توضیحاتی در این خصوص ارائه نمودند:

طبق آمارهای موجود، سالانه در جهان چندین میلیون تن گاز متان از فضولات دامپروری، خود به خود تولید و در جو پراکنده می شود در حالی که استفاده از  گاز متان تولید شده از طریق مکانیزم­ های خاص می تواند علاوه بر کاهش گازهای گلخانه ای و کمک به حفاظت از محیط زیست، سود آوری خوبی برای صاحبان این صنایع نیز در بر داشته باشد.

 زیست توده سهم بزرگی در میان دیگر انواع منابع انرژی­ های نو دارا می­باشد به ­طوريكه پس از ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، چهارمین منبع بزرگ انرژی در دنیا است.

مجموعه گازهای تولید شده از تجزیه و تخمیر موادی که در گروه زیست توده جای می گیرند (فضولات حیوانی، انسانی، پسماندهای گیاهی و . . .) را بيوگاز می نامند. اين گازها، در نتیجه فقدان اکسیژن و فعالیت باکتری های غیر هوازی به وجود می آیند. منابع زيست توده شامل ترکیبات آلی با زنجیره بلند می‌باشند که در فرایند هضم (تخمیر بی هوازی مواد آلی ) به مو لکول های ساده‌تر تبدیل می‌گردد. حاصل این فرایند، گازی قابل اشتعال به نام بیوگاز می‌باشد.